ترکیبات گیاه رازک ضمن کاهش تنوع میکروبیوم با سندرم متابولیک مقابله می کنند

25 نوامبر 2019 - تحقیقات جدید دانشگاه ایالتی اورگان(OSU) نشان می دهد که ترکیبات گیاه رازک یا Hops ممکن است با تغییر میکروبیوم روده و تغییر متابولیسم اسیدهای تولید شده در کبد، با سندرم متابولیک مبارزه کنند.

این یافته ها که در مجله Molecular Nutrition and Food Research منتشر شده است، یک پیشرفت کلیدی در درک چگونگی عملکرد زانتوهومول(xanthohumol، ترکیبی که مسئول طعم رازک است)، و مشتقات آن است. این یک گام مهم برای بهبود زندگی حدود 35٪ از بزرگسالان آمریکایی است که از سندرم متابولیک رنج می برند.

این تحقیق بر اساس تحقیقات قبلی انجام شده در OSU پایه ریزی شد که نشان داده اند زانتوهومول، که اغلب بصورت اختصاری به آن XN گفته می شود، و دو مشتق هیدروژنه ی آنDXN  وTXN ، می توانند عملکردهای شناختی و دیگر عملکردهای افراد مبتلا به این سندرم را بهبود بخشند.

سندرم متابولیک به شرایطی گفته می شود که افراد حداقل دو مورد از موارد زیر را داشته باشند: چاقی شکمی، فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح پایین کلسترول "خوب" و سطح بالای تری گلیسیرید.

رژیم غذایی مملو از چربی اشباع و قندهای تصفیه شده باعث التهاب مزمن با درجه ی خفیف می شود که در ایجاد سندرم متابولیک نقش دارد. این سندرم با اختلال عملکرد شناختی و زوال عقل همراه است و همچنین بعنوان مهمترین عامل خطر بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 محسوب می شود.

در مطالعه ی قبلی، آزمایش در یک مدل موش نشان داد کهXN ،DXN  وTXN عدم تحمل گلوکز ، مقاومت به انسولین و حساسیت به لپتین را بهبود می بخشند. لپتین هورمونی است با خوردن مقدار کافی غذا به شما می گوید که سیر شده اید و همچنین به تنظیم مصرف انرژی کمک می کند. تصور می شود که همه این تغییرات در مبارزه با سندرم متابولیک مفید هستند.

در جدیدترین تحقیقات، حیوانات آزمایشگاهی به طور انحصاری با رژیم غذایی پرچرب یا رژیم غذایی پرچرب که حاویXN ، TXN یا DXN بود، تغذیه شدند. سپس دانشمندان تأثیر این ترکیبات را بر اسیدهای صفراوی اندازه گیری نمودند. صفرا مایعی است که توسط کبد ایجاد می شود و به هضم چربی ها کمک می کند و بر التهاب بافتی و ترکیب جمعیتی میکروبیوم روده تاثیر می گذارد.

نتایج این تحقیق نشان داد که هر یک از ترکیبات رازک باعث کاهش میزان و تنوع میکروبها، کاهش التهاب و تغییر متابولیسم اسیدهای صفراوی شده است- کاهش در تولید اسیدهای صفراوی ثانویه و افزایش اسیدهای صفراوی مزدوج که نشانگر بهبود متابولیسم انرژی، گلوکز و کلسترول است.

 دکترAdrian Gombart ، استاد بیوشیمی و بیوفیزیک در کالج علوم و مدیر تحقیقات در موسسه ی Linus Pauling در OSUگفت: تغییر در میکروبیوتای روده و متابولیسم اسیدهای صفراوی حداقل تا حدی توضیح می دهد که چرا XN و مشتقات آن منجر به بهبود چاقی و سایر جنبه های سندرم متابولیک می شوند. اما این لزوماً نشان دهنده ی یک رابطه ی علت و معلولی نیست، ما باید بدانیم که کدامیک از تغییرات ایجاد شده در میکروبیوتا، مفید بوده اند.

پرفسور Fred Stevens، استاد علوم داروسازی در دانشکده داروسازی OSU و همچنین محقق موسسهLinus Pauling ، با تعجب گفت که این مزایا به جای افزایش تنوع میکروبیوم، با کاهش تنوع آن حاصل شده اند.

دکتر Gombartخاطرنشان كرد: قبلاً مشخص شده بود كه تركیبات رازک دارای خواص ضد میكروبی هستند، بنابراین آنها ممكن است میکروبهای غیر مفید را از بین برده و سایر میکروبها را حفظ کرده باشند.

پرفسور Stevens اضافه كرد: در تحقیقات بعدی سعی خواهد شد تا علاوه بر آنچه رازک و مشتقات آن از طریق تاثیر بر میكروبیوتای روده انجام می دهند، عملکرد مستقیم این ترکیبات در بدن بررسی شود، این تركیبات به دلیل اندازه و شکلشان باید دارای اثرات مستقیمی بر بدن باشند و این همان چیزی است که ما می خواهیم بدانیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-compounds-metabolic-syndrome-microbiome-diversity.html